HOME INFO SPORTS JAUNUMI VISS KAUT KAS TEGI

CAN (Controller Area Network)


Mūsdienu auto diagnostikā bieži gadās saskarties ar CAN kļūdām (U-kodi).
Šeit nebūs apraksts par šīs sistēmas diagnostiku, bet vispārīgs izklāsts tiem, kuri tikai vēlas ar to iepazīties.

Kas ir CAN?

Controller Area Network - šis jēdziens ienāca autoindustrijas apritē pēc tam, kad 80-to gadu sākumā Robert Bosch GmbH izstrādāja rūpnieciskā tīkla standartu, orientētu dažādu izpildmehānismu un devēju (sensoru) apvienošanai vienā tīklā. Vieni no pirmajiem, kur tas tika pielietots, bija daži Mercedes Benz modeļi 1992. gadā. Līdz tam brīdim elektroniskā izpildmehānismu vadība notika pēc šādas shēmas - viens vadības bloks saņēma signālus no dažādiem devējiem, apstrādāja tos un, pēc apstrādes, sūtīja atbilsošas komandas izpildmehānismiem (degvielas sūknis, sprauslas, aizdedzes spoles, u.t.t.).
Palielinoties automobiļu vadības funkciju daudzumam (elektroniski vadāmo), nonāca pie dažādām papildus sistēmām, tādām kā ABS, SRS, Immobilaser u.c. Tā visa ietilpināšana vienā vadības blokā padarītu to izmēros lielu un ārkārtīgi sarežģītu, tātad, arī diezgan nedrošu ekspluatācijā - vienas sistēmas bojājums varētu padarīt automobili nevadāmu, neekspluatējamu.
Tamdēļ automobiļu ražotāji izvēlējās citu ceļu - izdalīt atsevišķos vadības blokos katru sistēmu. Šeit arī noderēja Robert Bosch GmbH izstrādātais CAN standarts, lai vadības blokus apvienotu vienā kopumā, izmantojot minimālu (iespēju robežās) devēju un vadu daudzumu.
Šodien praktiski jebkurš jauns auto ir būvēts pēc šīs shēmas.

Lūk, piemērs atšķirībai automobiļu elektroiekārtās

Ar vadu komunikācju


Ar CAN komunikācju


motorrem.lv
motorrem.lv