Riteņu rumbu (stupicu) gultņu diagnostika

Ja braucot līdz ar riepu protektora troksni dzirdama zemas frekvences gaudoņa, nepieciešama tūlītēja rumbu gultņu diagnostika. Atlikšana novedīs līdz lielākām izmaksām - vibrējošs ritenis bojā piekares elemetus, pusasi, stūres iekārtu; karstošs gultnis var sabojāt bremžu sistēmu; sabrucis gultnis var noķīlēt riteni - sekas iespējamas neparedzamas.
Kā diagnosticēt
Šeit nav nekā sarežģīta, tas būs pa spēkam jebkuram, un
metodes ir dažādas:
-pacel auto uz domkrata vai pacēlāja. Vienu roku uzliec uz atsperes, ar otru iegriez riteni. Ja uz atsperes jūtama vibrācija - gultnis bojāts;
-pacel auto uz domkrata vai pacēlāja. Palīgs iedarbina un iegriež riteņus līdz 100km/h, izspiež sajūgu un ieslēdz neitrālo ātrumu. Klausies, kurš gultnis gaudo;
-viss tas pats, kas iepriekš - tikai izmanto stetoskopu. Stetoskopa stienīti pieliec pie rumbas gultņa vietas iekšpusē (šī metode ir vislabākā);
-auto pacelts. Kustini riteni vertikālā plaknē. Ja ir kustība, palīgs nospiež bremzi. Ja kustība pazūd - vainīgs gultnis, pretējā gadījumā kustība ir piekarē (kaut gan, kustība vienlaicīgi var būt gan gultnī, gan piekarē). Pat vismazākā kustība gultnī liecina par izdilumu;
-gadījumā, ja gultnis gaudo tikai slodzē, jāizbrauc uz ceļa. Pie ātruma 15km/h asi jāpagriež stūre. Pagriežot uz labo pusi noslogojas kreisās puses gultņi, un pretēji.
Kvalitatīvs rumbas gultnis uz mūsu ceļiem kalpo apmēram 100000 km.

